|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Denna artikel är skriven för att bevara en
del av de erfarenheter som man som friflygare får när man trimmar
F1A-modeller. Jag skall redan inledningsvis understryka att det
den här artikeln beskriver är hur man faktiskt gör när man trimmar
och kanske mindre om teorin varför.
|
|
|
|
|
Få
dem att flyga rätt och slätt!
Du som läser detta kanske snart är
klar med din första F1A-modell och undrar över "det
där med trimning". När det gäller friflygande
modeller där du lämnar bort kontrollen till modellen själv,
så är det mycket viktigt att modellen är bra trimmad.
Dåligt trim betyder inte att modellen bara flyger dåligt,
utan kan lätt leda till katastrof. En krash betyder ofta ett
förstört plan och många extra arbetstimmar. Det är
därför speciellt viktigt att vara noggrann med trimningen
av sin F1A-modell. |
|
Tre "Junior" F1A-modeller klara |
|
|
|
|
Bygg
klart din modell ordentligt
Alltför många modeller kommer ut på fältet
innan de är helt klara. Jag har själv trimflugit modeller som egentligen
hade behövt ett par lager lack till (men eftersom vädret var bra den
dagen...), eller modeller med tveksamma installationer eller kärvande
timer. Min erfarenhet av detta är att det är bortkastad tid att försöka
trimma dessa modeller som ändå måste genomgå förändringar innan de
kan börja trimmas. Om man bekymrar sig över att få modellen klar till
en speciell tävling, så skall man därför bygga allt helt klart innan
man börjar trimma. Med helt klar menar jag då att tyngdpunkten ligger
rätt och att modellens vingar har rätt skevheter. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mät
ut tyngdpunkten
Att mäta ut tyngdpunkten är enkelt genom att
låta modellen balansera mellan pekfinger och tumme. Vill man vara
noggrannare kan man såga ut ett U i 3 mm plywood och balansera modellen
på. Min erfarenhet av tyngdpunktsplacering är att den hamnar mellan
50 - 54% av vingens korda. Om det saknas tyngdpunktsplacering på den
ritning du använder, eller om du konstruerat modellen själv, kan ett
gott råd vara att börja på 52%. Om du exempelvis har en vingbredd,
korda på 150 mm, skall tyngdpunkten alltså ligga omkring 80 mm bakom
framkanten. |
|
Per Q (MFK Fladdermusen) väger in tyngdpunkten
på sin F1A "Mustaffa" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vingens
skevheter
Detta är något mer klurigt än att mäta upp
tyngdpunkten. Inte för att det är svårt att skeva till vingen, om
man kan konsten att koka vatten, utan för att det kan vara svårt att
se de skevheter som redan finns inbyggda i vingen. Jag anser att för
att få en riktig bild av hur skevheterna ser ut krävs det att vingen
är hopsatt och monterad i kroppen. En eller annan friflygare kanske
tror att de bygger så bra och precist att deras vinginfästningar är
alldeles raka, men så är sällan fallet. Nåja.. Lägg nu din monterade
modell upp och ner på en papperspåse eller något annat som den ligger
stabilt på, utan att öronen tar i någonstans. Backa ett par meter
och titta på vingen så att du ser bakkroppen precis bakifrån. Från
denna placering kan du nu se om vingen har några inbyggda skevheter
som behöver tas bort. Alternativt kan man genom att tejpa fast en
rak list på vardera vingen. Från sidan kan man då lätt se om vinkeln
mellan vinghalvorna är som den skall (Se bild). |
|
F1A-modell med "riktpinnar" monterade. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vingens lyftkraft och motstånd
Lyftkraften och motståndet beror bla. på
flyghastighet och anfallsvinkel. Låt oss tänka på en vanlig F1A-modell
som flyger i högercirklar. Modellen har till skillnad från vår helt
raka vingsektioner. Så länge modellen flyger rakt fram bidrar båda
vinghalvorna med lika mycket lyftkraft, när modellen emellertid
börjar kurva höger kommer innervingen flyga långsammare mot luftströmmen
än yttervingen och således tappa i lyftkraft. Detta borde rimligen
skicka modellen i en dödsspiral ner i moder jord. När icke så sker
säger man ofta att vingens V-form hjälper till att upprätthålla
stabiliteten. Modellen kompenserar nämligen för skillnaden i lyftkraft
mellan vinghalvorna genom att sidglida i flygriktningen. Sidglidningen
ger nämligen ökad anfallsvinkel på innervingen. Eftersom hela modellen
flyger snett ökar motståndet avsevärt och därmed försämras
glidprestandan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Här syns Wash-in på vår modell.
Vid "A" syns mer av vingens undersida än vid "B".
Vingen på bilden har 3,5mm Wash-in.
|
|
Sambandet
mellan Wash-in & kurvradien
Således kan man här se ett samband mellan mängden
Wash-in och modellens glidkurvsradie. Erfarenhetsmässigt är 1-3mm
Wash-in lagom på en modell som kurvar ett varv på 20-25 sekunder.
Generellt sett kan man få modeller med hur orimligt mycket vridna
vingar som helst att flyga stabilt. Men när modellen blir störd, av
turbulens, termik eller hård vind kan utan förvarning bli till flis
efter dödspiral eller kraftiga stall. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skeva om vingen
Koka upp en kastrull med vatten tills att
vattnet verkligen stormkokar. Håll nu den del av vingen som du vill
skeva till i ångan ovanför kastrullen och vrid försiktigt. Då vingen
normalt sett vrider tillbaka sig något efter att den torkat och
kallnat kan det vara en god idé att vrida vingen något mer ovanför
kastrullen än vad som egentligen behövs. Om kraftiga skevningar
krävs kan det vara en god idé att vrida vingen i flera omgångar
ovanför kastrullen och låta den kallna och torka där emellan.
|
|
Vingen värms upp av det kokande vattnet
och vrides försiktigt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wash-in
Vingens högra mittvinge skall lyftas cirka
2 mm i framkant för att underlätta modellens snurre och glidkurv.
Att lyfta framkanten kallas Wash-in. Wash-in på höger mittvinge
fungerar som skevroderbroms och gör att modellen blir lätt att få
runt på linan om du använder snurrekrok. Det går givetvis istället
att ha kraftigt kurvroderutslag, men måste du släppa linan av någon
anledning, kan modellen lätt börja störtspirala rakt ner i marken,
vilket ger dig en modell i ny byggsatsform. Med kraftigt kurvroder
doppar modellen också vingen mycket, vilket gör att modellen snabbt
förlorar höjd, särskilt i sjunk. Vi kommer senare i artikeln mer
detalj gå in på idéerna med wash-in.
Wash-out
I vingspetsarna böjer man upp bakkanten 3-5
mm. Detta kallas Wash-out. Anledningen är att den yttersta biten,
cirka en spetskorda från spetsen, av vingen inte tillför modellen
någon nämnvärd lyftkraft. Det beror bla. på att tryckskillnaden
mellan vingens ovan och undersida till viss del utjämnas eftersom
luften "smiter runt vingspetsen". Stor anfallsvinkel i vingspetsen,
välvd profil och kort sagt allt som bidrar till att skapa tryckskillnader
mellan vingens över och undersida ökar vingens sk. spetsvirvlar.
Spetsvirvlarna utgör en stor del av det motstånd som vingen gör
i luften. Summan av detta är således att profilen om möjligt skall
vara symmetrisk i spetsen, eller då det är lite krångligt att bygga
så, åtminstone att man genom att böja upp bakkanten, reducera anfallsvinkeln.
Det påstås också att man genom washout får öronen att stalla senare
än resen av vingen, vilket är gynnsamt då modellen går från partier
med lugn luft till partier med högre vindstyrkor, vilket tex. är
fallet när modellen går in och ut ur termikblåsan. Resultatet är
en snällare stallmönster än annars.
Modellen lever
Under modellens första levnadsår tenderar
vingen att snabbt återta den form den själv bestämmer. Det betyder
att vingarnas skevheter kan variera upp till en millimeter mellan
flygningarna. Det är därför viktigt att mellan flygningarna alltid
sätta fast vingarna med de vinklar de skall ha.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Börja
med handstart
När modellen aldrig förut har flugit skall
du börja med att handkasta modellen. Om du har snurrekrok skall du
spänna fram den så att du får rakroderläge. Kör du med rakkrok spänner
du upp den till rakroder. Håll modellen ovanför huvudet och kasta
framåt med nosen vinklad något nedåt. Ge modellen glidfart mot vinden.
Gissningsvis kommer modellen kurva åt något håll och kanske stalla
eller dyka. Om modellen dyker trimmar du upp stabbens bakkant något.
Stallar den trimmar du ned istället. Kurvar den, trimmar du rodret
på fenan och kastar igen, tills att modellen flyger rakt fram. Släpp
nu ut glidkurvet och kasta igen. Modellen skall nu kurva svagt åt
det håll du tänkt. Om du har snurrekrok, spänner du upp kroken och
provkastar med snurrekurv. Modellen skall kurva skarpt, men inte ha
tendenser att störtspirala. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Första
höjdstarten
Starta med full linlängd, 50 meter, och öppen
(rakkrok) krok. Sätt timern på max 20 sekunder. Även om modellen störtspiralar
från toppen skall timern hinna gå ut innan modellen hinner ner till
marken. Se efter om modellen tenderar att dra åt något håll på linan,
trimma med fenans roder tills den går rakt. När du kopplat tänk på
att försöka se om modellen stallar eller dyker. Trimma på samma sätt
som du gjorde vid handkasten. Modellen skall kurva ett varv i termiklös
luft på 20-25 sekunder. Är du på ett stort fält, eller om det alldeles
stilla, kan du efter några starter ställa in timern på 3 minuter och
prova hur den står sig mot maxtiden.
Nu kan den intressanta delen av flygningen börja!
/ Martin T |
|
Alla nya, omskevade eller ombyggda modeller
skall alltid handstartas
innan höjdstart. Vidare skall alla funktioner kontrolleras, så
att inga problem uppstår vid höjdstarten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|