|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tävlingsförberedelser
och lite taktik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utrustningen
Utan att ge mig in på vilken typ av modeller
man skall bygga till en tävling, kan det konstateras att man minst
bör ha en välbyggd och trimmad modell. Om man dessutom har ett par
extra modeller, kan detta vara till stor hjälp om något oväntat skulle
inträffa under tävlingen. Utöver modellerna är det också bra att ha
reparationsutrustning i form av lim, trä och klädsel. Mycket viktigt
är mat och minst 1,5 liter vätska (3 liter för sommartävling), samt
regn och ombyteskläder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Så här ser typiskt startområdet
ut på en tävling. Den startande med sin modell, medhjälparen
håller modellen och två tidtagare som är redo att
starta klockan när modellen kopplats loss
från vinschlinan. Längst till höger finns arrangörens
sekretariatstält.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trimstarter
innan tävlingen
Förhoppningsvis har du redan trimmat dina modeller
innan du ger dig iväg till tävlingen. Egentligen räcker det inte bara
med att modellerna går rakt på linan och glider bra, utan att du också
känner modellernas beteende så väl, att du helt kan koncentrera dig
på luften när modellen väl finns på linan.Oavsett hur bra eller dåligt
trimmet och rutinen är, skall du alltid göra några trimstarter med
modellerna innan första perioden börjar. Det gör du för att få bekräftat
att modellerna fungerar som de skall, men också för att du skall kunna
skapa dig en uppfattning om luftförhållandena. Man ställer in sig
på vädret och finjusterar trimmet för dagens väder. Om det tex. blåser
mycket, eller om termiken förefaller kraftig, kan det vara klokt att
trimma ned stabben något. Om det blåser mycket kan även kurvrodret
behöva ökas något. Sist men inte minst kan trimstarterna hjälpa dig
att välja vilken modell som du i första hand skall tävla med under
dagen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Periodindelningen
Normalt sett löper tävlingen över 5 perioder.
En period är 60 eller 75 minuter. Informera dig om vilka periodtider
som gäller och försök att starta så tidigt som möjligt i varje period.
Vissa tävlingar har inte periodindelning, utan du kan göra dina starter när som helst under dagen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förbered
starten
När du begärt tidtagning, rullat ut startlinan
och står klar att starta, skall du delvis titta så att du står rakt
i vindriktningen och att du, när du drar upp, inte riskerar korsa
linan med andra tävlande. När detta är klart är det dags att försöka
hitta termik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vänta på
marken
Oavsett om du har snurrekrok eller inte, är
det alltid klokast, utom i helt stilla luft, att göra grovjobbet av
termiksökningen på marken. Det är inte alltid så lätt som man kan
tro att hitta termik med modellen på linan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Termik i olika väder
Ett exempel på en termikblåsa hittar
du här bredvid. Lättast att känna termiken är
det vanligen på soliga sommardagar med inslag av stackmoln
i måttlig vind 1-4 m/s. Blåser det mer 5-9 m/s, tex. på hösten,
kan man känna termik ganska säkert, genom att vinden avtar något
och slutar att pulsera. Alltså: Jämn reducerad vind = termik. I
vissa fall kan låga moln förekomma. De skall i så fall ligga mellan
200 - 400 meter över marken. Med ett tränat öga kan man se ifall
molnet bygger upp. Om så är fallet, kan det finnas ett sug under
molnet som når ända ned till 50 meters nivån. Ett säkert tecken
är ju förstås andra modeller eller fåglar som ligger i termik. Det
syns tydligt genom att de inte sjunker utan snarare verkar stiga.
Är termiken dessutom kraftig, kan modeller stiga mer än 50
meter per minut under flygningen.
Det finns en hel artikel om just termik
att läsa på vår hemsida.
Du hittar den både under "Allt om sporten - F1A"
och d:o HKG.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flyg
taktiskt
Den bästa hjälpen man kan ge de andra tävlande
är att dra upp modellen mot vindriktningen, koppla i termik och sedan
låta den glida över startlinjen till allas beskådande. Om du har snurrekrok
gör du därför klokt
i att så snart du dragit upp modellen, gå runt eller genom startlinjen
och söka termiken en bit bakom. Är vinden måttlig kan det vara en
god idé att dra upp den i medvind för att direkt hamna bakom startlinjen.
Bakom startlinjen har du dessutom möjligheter att undersöka luften
under förbiglidande modeller. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anteckna brister
Att föra anteckningar över sina misstag och
modellernas beteende är nästan en förutsättning för att man skall
komma framåt och bli en bättre flygare. Problem med någon detalj
på modellen som kanske bara dyker upp då och då, kan byggas bort
i nya modeller och flygtekniska misstag kan tränas bort under kommande
trimflygningar. Utan anteckningar glömmer man lätt bort vad det
var man skulle åtgärda till nästa flygtillfälle.
Lycka till !
/ Martin T.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|