|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Väder som
påverkar våra modellflygningar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utan
tvekan hör friflyget till en av de mest väderberoende fritidsaktiviteterna
som finns och därför är en lite fördjupad insikt om orsakerna bakom
luftens rörelsescheman en avgjord fördel att ha för de aktiva och
andra intresserade. Det kan vara svårt att förstå sig på vädrets skiftande
beteende, då det nästan aldrig finns två exakt lika vädersituationer,
eftersom det är så många faktorer som påverkar luftens rörelser i
olika riktningar. Om man bättre lär sig förstå och utnyttja detta
komplicerade medium kan våra flygningar bli mer framgångsrika och
mindre chansartade. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luftströmmarnas
orsak
Det är två grundprinciper som kan vara bra
att hålla i minnet så här i inledningen. Det ena är att motorn till
all luftrörelse, antingen den är horisontell eller vertikal, är solens
inverkan, genom luftens tryckskillnader i ett kretslopp. Se fig 1.
Den andra handla om att alla horisontella luftströmmar kring jorden
påverkas av friktionen mot markytans ojämnheter. Det får till följd
att luftens rörelser är snabbare ju högre upp från marken den kommer.
Det kan märkas ända upp till 600 meters höjd. Fig 2. Dessa enkla grundfakta
underlättar förståelsen av luftrörelsernas dynamik även i mindre sammanhang. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Solenergi
vid bildandet och upplösning av moln
Innan vi går in på detaljerna vill vi också
i korthet visa hur molnigheten påverkas av solenergin. Det är stora
mängder av den energin som upptas och omsättes av luftmassornaöver
land och vatten en solig sommardag. Uppvärmningen av landytor alstrar
uppåtgående luftströmmar som på viss höjd, kondesationsnivån, avkyls
och omvandlas till stackmoln. Men de uppåtgående luftströmmarna måste
kompenseras av nedåtgående kalla luftrörelser, sjunk, däremellan för
att balansen skall bibehållas. Fig 3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I den
nedåtsjunkande svala luften upplöses ofta befintliga moln. Ett utbrett
tunt molntäcke kan släppa igenom tillräckligt med solenergi för att
sätta igång stigande luft under molnskiktet. Om luften är labilt skiktad,
dvs. inga skikt av kall luft förekommer, kan dessa luftrörelser också
tränga igenom molntäcket Fig 4. Fallvindarna kan sedan upplösa molnskiktet
och omvandla det till stackmoln. Då ökar termiken ytterligare genom
att mer solvärme når marken. Det vi nu behandlat är i all enkelhet
några grundläggande principer för hur olika luftrörelser som får bilda
bakgrund till de detaljer vi nu ska behandla som berör våra modellflygningar
mer omedelbart. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Termiska
luftrörelser
Solstrålarna värmer inte upp luften direkt,
utan markytan måste först ta emot solvärmen, som därefter värmer upp
luften. Eftersom marken är av olika struktur och färg, skogar, vatten,
berg, sädesfält osv. uppstår en mycket ojämnt fördelad utstrålning
eller magasinering av värme. Mörka och fuktiga partier, tex. Lövskog,
sjöar och sanka marker absorberar värme dvs ger sjunk. Medan ljus,
torr terräng med god värmeledningsförmåga snabbt skapar termik. Tex
sädesfält, sand snö osv. När solinstrålningen pågått en stund på de
ljusa och torra partierna av marken avger den värme till luften ovanför.
Du kan se som flimmer en |
|
|
|
|
|
|
solig dag. Den uppvärmda luften börjar expandera,
blir lättare och en varmluftblåsa är under uppbyggnad. På grund
av ytspänningen ligger den kvar en stund och växer tills en vindby
låter den lyfta som termik, med ett ungefärligt utseende som fig
5 visar. Den är osynlig för blotta ögat, men prov med rökblandad
luft har visat en ringformad struktur med den starkaste luftströmmen
i centrum. När den lämnar marken kan den vara tex. 40-50m i diameter.
Men storleken beror givetvis på den solvärme som står till förfogande.
När termikblåsan lämnar marken upplevs det som en svag byinghet
från vinden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Termikblåsorna
växer på vägen upp
När den stiger uppåt, med c:a 1 m/s, växer
den så att den på några hundra meters höjd, kan ha blivit fyra, fem
gånger så stor. Samtidigt som den lättar från marken sugs också svalare
luft in där blåsan tidigare legat. När termikbubblan nått upp till
kondensationsnivån blir avkylningen så stor att varmluften kondenseras
och bildar vattenånga. Det är så stackmolnen skapas. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varmluften
blir till moln
Molnbasen är ganska platt och kan ligga mellan
några hundra meters höjd upp till cirka 2000 meter. Eftersom stora
mängder värme frigörs vid kondensationsnivån, kan stighastigheten
vara mycket kraftigare strax under och inuti Cumulusmolnet, än den
termikblåsan hade tidigare. Fig 6. Vinden påverkar givetvis termikblåsans
väg uppåt.. Den följer med i vindriktningen och är beroende av hur
stark vinden är och hur stor varmluftsblåsan är. Fig 7. Vid tex. Piggybacking
är det ofta en fördel att starta vid läsidan av startområdet, där
man kan få en bra överblick, för att hinna nå termiken med modellen.
Varmluftens väg påverkas också inne i Cumulusmolnet av vindens riktning
och hastighet. Fig 8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Termisk
/ Mekanisk turbulens
Den kyliga torra luften, fallvinden, från stackmolnet
kan ha hög hastighet och upplevas som en vindby mot marken, en sk.
termisk turbulens. Då vinden blåser över terräng, berg, skog, osv
uppstår mekanisk turbulens. Fig 9. Är man vaksam kan man ofta undvika
turbulensområden om man ungefär vet var de kan hamna i förhållande
till omgivande terräng. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktisk
erfarenhet
Att skaffa sig praktisk erfarenhet av att "läsa"
både de uppåt- och de nedåtgående lufttransporterna är viktigt för
modellflygaren. De är naturligtvis också bra att teoretiskt veta bakgrunden
till de vindmönster som ofta förekommer. Den praktiska erfarenheten
måste man dock skaffa sig ute på fältet genom medveten träning. Det
finns ingen annan framkomlig väg. Ofta är det sedan bara att vänta
ut ett bra "lyft". Har man inte skaffat sig de viktiga egenskaperna,
erfarenhet och tålamod, startar man flygningen utan bra luft. Man
chansar på att det skall gå vägen i alla fall. Men oftast gör det
inte det och resultatet blir inte vad man hoppats på. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flygfält som fingeravtryck
Varje flygfält har sina speciella karaktärsdrag
när det gäller vindförhållande, termiska och mekaniska turbulenser,
termikbildning osv. Det gäller att lära sig att utnyttja dessa särdrag
till sin fördel.
Andra förhållanden på
kvällar och nätter
Termiken kan också komma från helt andra
ytor på kvällen än under dagen. En skogsdunge där det varit fallvindar
hela dagen, kan på kvällen vara mättad med varmluft och då avge
termik.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flygning
i nederbördsväder
Det händer ibland att dimma, regn och snö förekommer
då vi flyger. Det kan även då finnas områden med termik. Flyger man
framför en kallfront med regn kan man också hamna i kraftiga lyft,
trots regnet. Fig 10. Vinden ofta dock byig i kallfronten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flygningar
i vinterväder
Vintertävlingarna har en lång och intressant
historia i Sverige. Det visar att man tidigt insåg fördelarna med
dessa tävlingar. Man har många fina fält att välja mellan när isen
ligger på sjöar och efter kusterna. Snön reflekterar solvärmen Vid
gynnsamt väder med sol kan termikaktiviteten bli stor då snön och
isen är utmärkta refeltorer för solvärmen. Typiskt 45-85% återstrålas
till luften. Glidtalen för en del modeller kan också bli bättre i
vinterluft, då den har lägre viskositet, dvs. luften "tjockare" och
kan ge mycket goda flygtider även utan termisk aktivitet. Laminär
luftskiktning förekommer ocksåp vintertid. Det betyder att varm och
kall luft finns på olika nivåer. I de varma skikten, sk. flytområden,
kan långa flygtider förekomma. Framför en front med snöfall kan det,
precis som med regnfronter, bildas fin luft som ger maxflygningar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|