|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Har du funderat på att göra egna konstruktioner? Faktum är
ju att det som flyger gudomligt för Mr Beast eller Mick Page kanske
inte fungerar för dig. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utgå från
en känd konstruktion
Om man är osäker på vad man gör så utgå gärna från någon modell
ni tycker om och testa små förändringar på den konstruktionen först.
Efter hand kan ni sedan göra egna konstruktioner efter tankar ni
kommer på under vägens gång. Jag tänkte ta upp några ändringar,
parametrar, som inverkar på en HKG.
Spännvidden viktig för prestandan
Det är ju allmänt känt att större spännvidd
ger längre flygtid, men det ger även en trögare och tyngre modell.
Detta märks främst i kastet. Andra saker som händer med ökad spännvidd
är att modellen får en stabilare glidflykt, man upplever den lugnare
i blåsig och turbulent vind och även i termik.
|
|
Björn "FIDO", MFK
Sländan
- En Handlunskonstnär av hög klass! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vingkorda
efter balsaflak, eller?
Kordan (Avståndet mellan framkant och bakkant)
avgör viss del av flygförmågan. En bredare korda ger större vingyta
och det ger utslag i lugnväder, tyvärr ökar även vikten. Bredare korda
gör också att modellen får mer luft under vingen i kastet, alltså
är det vara lättare att kasta en modell med bredare korda. Stabiliteten
ökar också, men jag har byggt många modeller med smalare korda som
också vart stabila. Det beror helt enkelt på en helhet av modellen.
|
|
Balsaflakets 100mm. Är det
egentligen en bra vingbredd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vingform
- Runda flyger bättre!
Jag, och många med mig, har i alla tider sagt
att det inte spelar någon roll hur modellen ser ut, men det är inte
riktigt sant. Om jag och Martin tittar tillbaka på våra konstruktioner
genom åren så är vi helt överrens om en sak, nämligen att elliptiska,
avrundade modeller flyger bättre än modeller med raka kanter och vinklar.
Jag antar att det har att göra med avströmningen runt vingöronen blir
mer naturlig på ett elliptiskt vingöra än ett rakt. Att det sedan
ofta är mycket snyggare gör det hela lite roligare. |
|
Olika vinglayouter.
Fr vä: Exodus, Lotchia och Onyx |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Framåt- eller bakåtsvept?
Andra saker i layouten som ger skillnad är
om vingen är avrundad bakåt eller framåt. Avrundad bakåt gör att
modellen går lite fortare i kastet och glidet medan avrundad framåt
ger mer tryck under vingen direkt i kastet och torde då vara lättare
att få upp. Om man tittar på klassiska kanonlunsar som "Sweepette"
eller "Exodus" så är de typiska bakåtsvepta modeller och dessa är
som kanoner i kastet, OM man har lite pulver i armen. Tar man modeller
som "Challanger" eller "Texas rojo" så behöver man inte riktigt
samma klös i armen för att få upp dom på en ansenlig höjd. Det man
kan se är också att modeller med lite framåtsvep ger en underbar
termikförmåga.
Kordan ändras också
Det sägs att allt flyger i termik, men jag
tycker att det skall flyga stabilt och snyggt också! Vill man sedan
gå till ytterligheter kan man även göra vingen helt pilformad för
att göra den snabb och även att det blir en "logiskt" större korda".
Det jag menar är att även om kordan var 8 cm från början och du
viker vingen bakåt så har den faktiska kordan från främsta till
bakersta vingkanten blivit runt 10 cm vilket ger mer vingyta! Det
funkar även om du viker vingen framåt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vingprofilen - En hel vetenskap
Här har vi en hel vetenskap. Tjocklek på
profil, var högsta punkten (hipoint) skall vara på profilen, skarp
framkant eller inte, rak från hiponten eller lite kupig, uppslipad
under framkanten eller bakkanten, välvd, "kant" i profilen, skarp
hipoint, jag frågelistan kan göras enorm. Jag tror att jag har testat
det mesta och skall göra det så kort det går. Tjockleken bör vara
6 %. 5 % ger helt hopplöst dålig lyftkraft, i alla fall på lite
större modeller. 7 % är bra och ger mer lyft i profilen, men det
ger även mer motstånd vilket inte är bra i lugnväder eller i kastet.
Betänk att modellen är 50 cm i spännvidd och du ökar från 6 mm till
7 mm. Det ger motsvarande 1x5 cm mer motstånd. 6 % är en bra tjocklek!
Vingprofilens Hi-point
Jag har använt från 35 % till 15 % av kordan
(räknat från framkant). Här är det logik som gäller, längre bak
ger flackare nos på profilen, längre fram ger bulligare nos på profilen.
Flack nos ger högre fart och bulligare nos ger högre lyftkraft.
Länge har jag använt 30 % men börjat gå över mer och mer mot 22-23
% eftersom det ger ett bra lyft i kastet, lagom fart och ett fint
glid. Välvda profiler då? Jag har hittills inte lyckats bevisa att
en välvd profil ger ökad prestanda jämfört med en med plan undersida.
Däremot ger det en hel massa problem i kast och turbulent luft.
Inget vidare alltså.
|
|
Fyra olika varianter av Exodusprofilen. De
ser ganska lika ut, men skiljer markant i flygegenskaperna. Med hjälp
av dessa plywoodmallar formas profilen succesivt till önskad
form. Mallarna träs på tills de kan passera över vingen,
utan allt för stort motstånd, eller glipor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kant,
klack eller inget?
Kant eller klack eller steg i profilen då?
Martin och jag hade dille på att skära in en klack, höjdskillnad,
i profilen på hipoint under ett par år. Jag testade även att göra
fler kanter men det är likadant där, jag kan inte bevisa att det ger
bättre prestanda, bara mer jobb i bygget. Att göra en markerad hipoint,
det vill säga göra profilen lite mer "trekantig" är en variant som
också skall ge mer prestanda, men som jag inte heller kan bevisa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Upp-,
eller nersvept framkant?
Ron Wittman, en känd inomhusfantom inom HKG,
gjorde 1973 en profil som var helt trekantig och ett uppsvep på undersidan
av framkanten. Uppsvep på undersidan av framkanten har jag alltid
fått för mig att det ger sämre prestanda, men tester i USA visar att
man vinner mer i höjd och därmed flygtid än man förlorar i glid. När
man ser detta så skall man inte bygga några andra profiler än med
uppsvep, men smaken är som baken. Jag har profiler som går bra att
kasta högt utan uppsvep och glidet är helt klart godkänt. Detta är
en smaksak helt enkelt och något man måste antingen prova sig fram
till eller helt enkelt bestämma sig för något man tror på. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kroppen
- En materialfråga
Här är det lite olika saker att tänka på. Material
i kroppen kan vara furu, balsa eller kol/glasfiberrör. Jag har använt
mig av alla sorter och tycker bra om balsa eftersom det håller sig
rakare längre än fur och att det är lättare att laga om den går av.
Fur är bra eftersom det kräver mindre material vilket ger mindre motstånd.
Det är dessutom segt och starkt och mer flexibelt än balsa. Rörkropp
är lite tyngre men det håller betydligt bättre och är att föredra
på lite större modeller och modeller med DT. Det man skall tänka på
är att rörkroppar inte har någon roderverkan i sig som balsa/furukroppar
har och därför måste man ha lite större roder. |
|
Tjusigt med rörkropp, men faktiskt
en del tyngre än balsa! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hängig bullnos. Är det bra?
När det gäller nos så skall den inte vara
för stor eftersom det stör ut roderverkan i bak och kräver därför
större roder. Jag har flugit med mycket korta nosar och gillar detta
eftersom modellerna blir mycket kvicka i rörelserna. Nackdelen är
att det kräver mer bly för att väga upp tyngdpunkten. Modellerna
jag har använt korta nosar har varit små för det mesta och jag tror
inte att det går att genomföra på större modeller på grund av vikten.
Om nosen är lång kräver det följdaktligen mindre bly vilket ger
en lättare modell, men också trögare, framför allt i kastet. En
detalj som är tänkvärd är om man sänker ner nosen några centimeter
under kroppscentrum så får man en modell med stabilare urtagning
på toppen av kastet. Titta på Butterfly II, Voodoo och Squib II
Bis. Detta fungerar verkligen och är mycket fördelaktigt speciellt
i blåsväder.
Bakkroppens längd = Momentarm
Momentarmen är en mycket viktig del av modellen.
Med momentarm menar jag avståndet från vingens bakkant till stabbens
framkant. Här kan man säga det enklare än det egentligen är. Kort
momentarm ger en snabbare modell med sämre glid och en lång momentarm
ger en trög modell med bättre glid. Jag flög länge med relativt
korta momentarmar innan Martin fick mig att inse att skillnaden
mellan en bra modell och en supermodell satt i momentarmen! Korta
momentarmar (runt 17-20cm) är som sagt var mycket snabba, men det
händer mycket om det går fel också. Långa momentarmar (30cm+) är
känsligare för ändringar på stabbe och roder, men eftersom den blir
trögare kan den övervinna enklare stall bättre än en modell med
kort momentarm.
Summa sumarum: 25-30cm är nog bäst...
Jag brukar numera hålla mig till momentarmar
på 25-30 cm beroende på spännvidd och det verkar vara ultimat för
min arm. Om man tar ett par exempel på förändring så tar jag en
gammal favorit, Texas Bo-weevil som har 17cm momentarm. Jag tycker
att det är alldeles för lite så jag gör en med ändringen att momentarmen
är 30cm. Om man tittar på proportionerna nu så ser man att stabben
ser ut att vara enorm! Det är den också både teoretiskt och praktiskt.
I och med att man förlängde kroppen så kommer stabben och rodret
längre bak och ger betydligt större verkan. Man måste alltså minska
ytan på stabben och rodret för att få denna modell att flyga bra.
Det samma gäller även tvärtom, om du vill minska momentarmen på
Exodus från 30cm till 22 cm så måste du öka ytan för att kunna få
samma lyftkraft i bak. Hänger ni med?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stabbe och roder
Här är det inte mycket att tänka på mer än
att man kan ha stabben rak, v-formad neråt eller v-formad uppåt.
Jag har provat alla varianter och kommit fram till att fördelarna
med v-formade stabbar inte vägs upp av att de blir svagare och mer
sårbara på grund av limknäcken. Jag har helt gått ifrån v-stabbar
och jag tror att Martin gjorde samma sak för många år sedan. När
det gäller roder så kan man sätta det på översidan eller på undersidan.
Det är samma sak där, fördelarna med bättre stabilitet med underroder
väger inte upp att det är mer sårbart i och med att det sitter oskyddat.
Mindre trassel med roder på översidan
Underroder har jag också slutat med och jag
tror inte ens att Martin gjorde någon modell med det. Man kan sätta
rodret bakom stabben också, men det är bara nackdelar. Man fördelar
vikten längre bak och behöver mer vikt i fram för att väga upp det.
Mycket dåligt. Det mest tävlingsriktiga är en vanlig rak stabbe
med överroder.
Några frågor?
Så, nu har vi betat av det viktigaste. Nu
är det bara för dig att testa dig fram till DIN personliga favorit
modell. Det man skall tänka på i alla lägen är att modellen måste
hålla bra samtidigt som den inte får bli för tung. Prestanda ligger
till stor del i vikten, både i kast, glid och termikkänsla! Lycka
till med byggandet. Har du frågor får du gärna ställa dem till mig
direkt. Helst genom e-mail: fido@home.se
/ Björn "Fido" Lindgren, MFK Sländan
|
|
Vår Carl-Anders flyger gärna sina
Goldrush, vilka har underfena. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|