Lackera smartare
I grundkursen om lackering av balsa fick vi lära oss att det fanns två huvudsyften med att lackera modellen; fuktbeständighet och hållfasthet. Den här artikeln går mer på djupet om bakomliggande faktorer och erfarenheter, vilket du som vill vidareutveckla dina metoder och tekniker på egen hand har nytta av.

Trä är rörformiga fibrer
Alla träslag är uppbyggda av rörformiga fibrer. I ett mikroskåp kan det se ut som miljoner fyrkantiga rör som ligger sida vid sida i träets fiberriktning. Det är därför trä är starkt i fiberriktningen, men svagt tvärs mot fibrerna. Detta då rören är mycket starkare än fogen mellan rören. Balsaträ har väldigt tunnväggiga rörfibrer och blir därför lätt. Lacken förstärker rörens utsida och täpper till rörändarna, så att de inte kan suga in vatten.


Träfiber sett i svepelektronmikroskop. Här syns de rörformade träbirerna tydligt.

Kraften angriper ytterfiber
I varje belastningsfall där böjning och/eller vridning förekommer så är det materialets ytterfiber som tar den största belastningen. För att förklara detta på ett enkelt sätt kan du tänka dig att du håller ett lite tjockare balsaflak i ögonhöjd framför dig (se bild). När du nu börjar böja flaket som bilden visar kommer översidans ytterfiber att utsättas för dragpåkänning, medan undersidan utsätts för tryckpåkänning. Om vi fortsätter böja kommer slutligen balsaflaket att knäckas.
Bilden visar hörnet på ett balsaflak sett i svepelektronmikroskop.

Balsaflakets kollaps
Det som händer när flaket går av är antingen att ovansidans ytterfiber dras av. Alternativt är det undersidans ytterfiber som inte tål tryckpåkänningen utan kollapsar. Det kan också vara att materialet mellan flakets under och översida (livet) som inte klarar det inåtriktade tryck som uppstår mellan ytterfibrerna, utan börjar röra sig inåt materialets kärna. När livet förtunnats tillräckligt knäcks flaket.

Slipning och spackling
En väl slipad och jämn yta kräver mycket mindre lackning för att ge fullgott fuktskydd. Det betyder också lägre vikt och mindre arbete med lackningen. Lack är nämligen tungt och ett lätt balsaflak med dålig ytfinish kan lätt dubbla sin vikt vid lackering. Träfibrerna är formade som rör och rörändarna suger, genom sk kapillärverkan, in mer lack än vad rörens utsidor gör. En dåligt slipad träyta har rörändar över hela ytan, i vilka lack sugs in, medan en perfekt slipad yta har långt färre. För att ytterligare minska vikten kan man täppa över rörändarna genom att spackla med superlätt spackel innan lackering.

Dammfri yta
I allmänhet ligger mycket slipdamm kvar på ytan efter att slipningen är klar. Dammet skall tas bort innan lackering, annars binds det i lacken och ger en skrovlig och tung yta som behöver mycket slipning. Stryk av hela vingen mot byxan, eller mot en tex frottéhandduk.

Förtunning - Varför det?
Förtunnningen som normalt består av Aceton och Toulen ser till att lacken flyter ut över ytan. Förtunningen dunstar sedan bort och lacken härdar därefter på ytan. För mycket förtunning gör att onödigt mycket lack flyter in i träet. Det tenderar också att lösa upp underliggande lacklager eftersom mer förtunning tar längre tid att avdunsta. För lite förtunning gör lacken tjockflytande och smetig. Lacken har då svårt att flyta ut och täcka ytan och det blir lätt för tjocka lager av lack, vilket ger ökad vikt.

Låt lacken härda, inte bara torka!
Ett vanligt missförstånd är att lacken är härdad när den känns torr. Så är det inte alls! När förtunningen avdunstat känns lacken känns torr, men lacken blir inte hård och tillräckligt härdad förrän efter flera veckor. Det är därför lämpligt att bygga och lacka sin modell klart. Provflyg den och grundtrimma stabbe och roder. Fixera roderytorna med glasfiber och låt lacken härda några veckor innan du kastar med full kraft.

Bilvax bra i regnväder!
När man skall träna kan man välja dagar med fint väder, men när det är tävling kan det ofta vara regn och rusk. Oavsett hur noggrannt du lackat din Handluns, så kommer den aldrig att hålla trimmet efter flera timmar i regn. Ett bra sätt att förbättra regnskyddet är att behandla stabbe, fena och vingar med bilvax. Därför vaxar man sina modeller dagen innan tävling, om man misstänker regnväder.

Specialblandningar
Det talas ibland om inblandningar av Glycerol, eller förtunning med estrar som Amylacetat i lacken. Jag har personligen inte undersökt om det finns några positiva effekter med dessa inblandningar, men hört att Glycerol skall förhindra sprickbildningar i äldre lackytor och att amylacetatet skall ge en bättre utflytning på ytan, utan allt för stor inträngning i materialet. Hur det egentligen förhåller sig vet jag alltså inte.

/ Martin