Vårdrabbningen 2015
Söndagen den 23 maj hölls Gladiatorernas Vårtävling på F-18 i Tullinge.

Frisk vind och kraftiga inblås
Tävlingen startade med molnfri blå himmel, som runt lunchtid följdes av en kraftig och iskall regnskur. Därefter uppklarnande och mot slutet samma väder som vid första start. Vinden var 5m/s i medel och upp till 10m/s i byarna. Termiken fanns där under hela dagen och var ganska lättfångad, men bjöd i mellanperioderna och inblåsen mycket kraftig turbulens.

Endast en tävlande till start i 77cm
Jan och Svante kom båda med 77cm modeller ut till fältet. Svante hade en nybyggd fin kärra som i det vresiga vårvädret inte låtit sig bli trimmad. Ej heller under dagens för 77cm kraftiga vindförhållanden. Därmed blev Jan ende tävlande på dagens Drabbning. Flera fina starter gav sammanlagt 168 sekunders flygtid.

Katapultglidare KPG
Svante kom med två jättefina lovande KPG:er till start. Han måste haft en mycket flitig vinter vid byggbrädan med så många nya modeller. Bra flög de också. Högt stig och bra glid med ytterligare potential därtill. Peter flög två trotjänare från förr. I en jämn duell blir Svantes vinnartid 98 sekunder över Peters 91.


Handluns - Gåsen stupade slutligen..
Pers "Gåsen" började visa ålderstecken redan förra året och nådde inte riktigt upp i samma klass som på GD-2007 då Per flög in 203 sekunder med modellen. Denna dag stannade totaltiden på 75 sekunder efter att bakkroppen gått av. Peter hade som vanligt ypperligt fina modeller som tog bra höjd och gled säkert hem segern i den oroliga luften. Martin flög med några lik från klubblokalen. Varför kan man fråga? Är Cyanoacrylatet slut i butiken, eller varför inte reparera de välflygande tippkastade modellerna? Nåja.. Vi får väl se till hösttävlingen.

/ Martin


 

Resultat:

HKG
Peter (3) 15 32 34 28 (3) 18 = 127 sekunder
Martin (5) 7 10 38 27 (4) 29 = 111 sekunder
Per 22 12 9 25 7 (5) = 75 sekunder

KPG
1. Svante (13) 19 (13) 20 15 13 31 = 98 sekunder
2. Peter 23 8 16 (5) 37 (6) 7 = 91 sekunder

77 cm
Jan Kossmann 38 50 35 9 36 = 168 sekunder