Reportage Skåne DM 1997-10-12 (Ur Aviatikern 4/97)

Gladiator F1A mästare på Skånskt distriktsmästerskap!

Friflyg turné i Sverige
Larsa och jag åkte ned till Småland redan på onsdagen för att efter övernattning på Scandic i Växjö fortsätta vår resa ut till Ölands vidsträckta Alvar för EXTREME NATURE FREE FLIGHT PROGRESS TRAINING. Vid ankomst 1700 var vinden måttlig och regnet föll lätt som en dimma över fältet. Vi tog fram våra NATURE OUTFITs, varefter modeller riggades och linor provdrogs med maxbelastning. Allt var på topp. Visslande linor avlöstes av buntmekanismens klick-flopp-klock. Stenhård fysisk, teknisk träning bedrevs fram till 1900, då det redan var så mörkt att man inte alls såg modellen, ens mot himlen. Efter demontering och middag var det återfärd till hotellrummet i Växjö. Där fylldes rummet snabbt med surrande, klickande modeller, tills allt var torkat och ordentligt genomgånget efter dagens träning.


Ett regntungt Ölands Alvar

MAXOUT TEST PROGRAMME
Efter ytterligare en dags resande nådde vi fram till Revinge Hed där tävlingen normalt skulle ha körts på lördagen. Nu var vinden hårdare, 8 - 10 meter, byig och turbulent. Omtrimming av modeller och därefter FORCE MAXOUT TEST PROGRAMME. En av mina kolkärror höll inte måttet, utan sprängdes i luften. Ett moln av kollapsade kompositdetaljer drev iväg med vinden, medan en ny modell snabbt riggades. Nu fick vi information om att tävlingen hade flyttats från lördag till söndag, varvid träningsledningen beslutande att det lilla Gladiatorlaget omgående skulle förflyttas till ett av Lunds hårdare träningsinstitut för ytterligare uppbyggande verksamhet.


Tufft med detta Gladiatorlag, även efter att ordinarie
träning är slut

Fysisk träning bortom midnatt
1900 steg vi in på första stället, ett indiskt mathak med fullgoda portioner mat och dricka. 2200 checkade vi ut från ställe 1 och passerade genom ett antal lustiga förvecklingar vidare till ett TechnoRave, lagom tills de öppnade 2300. Efter diverse verksamhet avvecklades den fyskiska träningen på detta institut 0230. 0250 uppdagades att vårt gemensamma fordon, tillika sovplats, var inlåst i ett P-garage tills 0800. Efter en mycket strapatsrik klättring över ett taggtrådsbepansrat staket och därefter i en vertikal lufttrumma och fritt fall från 2 meter ned på asfalt, var jag äntligen, om en mörbultad, vid bilen. Larsa dök dock inte upp och jag somnade. 0730 knackar någon på fönstret och Larsa, som precis kommit tillbaka med taxi från MALMÖ !!, kliver in något sliten. Därefter var allt lugnt tills 1730, då vi gick tillbaka till samma Indiska mathak för påfyllning. 2100 genomgång av modeller och mekanismer igen. Reparation av småhål i klädseln, på modellerna alltså...

Tävlingsdagen
Vår allas Lennart Hansson hade bestämt att tävlingen skulle köras i pensionärs-stil med 5 perioder och 3 minuter max. Så blev det. Motståndet på startlinjen gav en lätt känsla av överlägsenhet redan från start. De mest kompetenta motståndarna var Anders Persson och John Pettersson.
I övrigt var det en klubbintern kamp mellan Larsa och mig. Sven Landervik och Paul Sjöblom var också där, men de är normalt sett helt underordnade oss. (He He)


Man vilar sig i form till Skånes DM.

Jag är bäst, som vanligt..
I första perioden kom jag högst av alla, typ 200 meter, trots att jag flög med träkärra och enkel zoomfunktion. Modellen fusade på 2.44, men landade på 3.12. Ganska coolt att redan i första perioden sätta respekt i startfältet med dylikt tilltag. Eller hur ? Larsa gjorde en kanon start med perfekt bunt i bra luft. Tyvärr gick luften ur bara någon halvminut senare och maxen missades. Jag fortsatte att maxa säkert, men med lite längre fuse tid, för säkerhets skull. Inför sista perioden var fyra pers fullflugna, nämligen Anders, John, jag och Sven Landervik.

Bara Anders Persson och jag till final
Sven missade tidigt i perioden och jag gick upp först när 28 minuter var kvar av perioden. Jag snurrade länge innan jag fick sällskap av både Anders Persson och John Pettersson. Efter 22 minuters snurrande fanns luften plötsligt där. Anders gick först och steg fint. Jag piggybackade på honom och gick i samma luft. John gjorde samma sak, men hade missat sin timertid, vilket gjorde att han fusade ur termiken och missade maxen. Således var det bara Anders och jag kvar till Fly-Off. Det bestäms att Fly-Off tiden skall vara 4 minuter.

Perfekt start i perfekt luft
En minut in på Fly-Off perioden tar jag upp kärran och känner mig omkring. Nästan direkt när jag kommer upp känns det bra. Jag vill inte chansa, utan låter den blåsan gå. Anders kommer nu också upp. Jag känner ytterligare ett lyft, men bara i ett och ett halvt varv, varefter det helt släpper. Bara 3 minuter kvarstår av Fly- Off perioden när det plötsligt känns mycket bra i två hela varv. Jag zoomar modellen perfekt ut höger och modellen bär fint i termiken. Anders går 30 sekunder senare. Drar stenhårt i modellen, men bunten går i för sent. Modellen återhämtar sig på 10 meters höjd och lander på drygt 2 minuter och Anders är borträknad. Min kärra fusar på drygt 4 minuter och landar med god marginal bortom maxtiden, men innan skogskanten.

Otroligt coolt gjort av oss alltså !

/ Martin