|
Kurs i F1A, Segelmodeller
Bygg- trim- och flygtips
F1A - Segelmodeller steg 1
Dom där stora segelflygplanen är grymt mäktiga och flyger såå bra!
- Jag bara MÅSTE testa att bygga ett!
Om bygget.. | Om flygning.. | Om studiecirkel.. |
Var kan jag köpa material?! En förteckning över handlare |
Trimma din F1A Tips för att modellen alls ska kunna flyga |
Handledaranvisning F1A-1 Målsättningar med kursen |
Ritning "Junior" F1 "Peppis" är en bra nybörjarmodell! |
Förberedelser inför start En enkel rutin förhindrar katastrof |
Kursplan F1A-1 Sammankomster och innehåll |
Bygganvisning F1 Steg-för-steg beskrivning med bilder |
Mall för utvärdering av kurs Vad blev bra? Vad kan bli bättre? |
|
Verktyg Detta behöver du för att bygga |
Regler för tävlingen Inofficiella tävlingsregler för F1A |
Närvarokort studiecirkel RF SISU standardblankett |
Flygövningar.. | ||
Flygövning 1 Rakkroksstart - Upp och koppla utan stall |
Flygövning 2 Rakkroksstart - Koppla med höjdvinst 1 |
Flygövning 3 Rakkroksstart - Koppla med höjdvinst 2 |
F1A Segelmodeller steg 2
Okej. Min första F1A flyger bra..
Den blev lite tung och man måste vara grymt försiktig när man startar, så att man inte drar sönder vingen. Jag vill bygga vingar med kolfiberbalk så att jag också kan skjuta iväg kärran för höjdvinst!
Dags för F1A steg 2!
Om bygget.. | Om flygning.. | Om studiecirkel.. |
Ritning Silja "Sweepette" för längre flygtider |
Så tävlar man i F1A Nu optimerar vi stig och glidförmåga |
Handledaranvisning F1A-2 Målsättningar med kursen |
Bygganvisning Silja Steg för steg beskrivning med bilder |
Termik Uppvindar är nyckeln till bra flygtider |
Kursplan F1A-2 Sammankomster och innehåll |
Trimma på djupet Nu optimerar vi stig och glidförmåga |
Mall för utvärdering av kurs Vad blev bra? Vad kan bli bättre? |
|
Regler för tävlingen Inofficiella tävlingsregler för F1A |
Närvarokort studiecirkel RF SISU standardblankett |
|
Flygövningar.. | ||
Flygövning 4 Snurrekroksstart - Ett varv och koppla |
Flygövning 5 Snurrekroksstart - Snurra 5 minuter! |
Flygövning 6 Snurrekroksstart - Stå still, låt modellen jobba |
F1A - Segelmodeller steg 3
Vilken enorm skillnad det blev efter att jag byggt modellerna i steg 2. Nu är jag också kung på att pricka termiken, ibland i alla fall.
Dom andra kommer sååå högt med de där modellerna med sånn därn buntstart. Jag ska också ha en sån till nästa tävling!
Om bygget.. | Om flygning.. | Om studiecirkel.. |
Ritning VL3 Kolfibermodell med buntstart |
Regler för tävlingen Inofficiella tävlingsregler för F1A |
Handledaranvisning F1A-3 Målsättningar med kursen |
Beräkningsmall F1A Beräknar projiserad vingyta |
Kursplan F1A-3 Sammankomster och innehåll |
|
Så fungerar buntstart Förklaring av timersteg och bärplan |
Mall för utvärdering av kurs Vad blev bra? Vad kan bli bättre? |
|
Kropp med bunt Så ser installationerna ut |
Närvarokort studiecirkel RF SISU standardblankett |
|
Så monterar du capstrips Spritsa epoxy och montera |
||
Flygövningar.. | ||
Flygövning 7 Förflyttning med modell |
Flygövning 8 Ingen lina på marken |
Flygövning 9 Snurra flera utan trassel |
Flygövning 10 Snabb förflyttning ner bakom startlinje |
Flygövning 11 Piggybacking |
Flygövning 12 Termikbedömning från marken |
F1A - Segelmodeller steg 4
Hela den här säsongen har jag flugit bra och mina modeller både ser bra ut och flyger riktigt bra.
Dom andra som har elektroniska buntsystem med servon kommer sjuukt högt i starten. Jag måste hänga på!
Dags att köra kurssteg 4
Om bygget.. | Om flygning.. | Om studiecirkel.. |
Elektroniska buntsystem En vägledning till Handlunskonstruktion |
De olika programstegen Steg för steg hur du ställer in bunten |
Handledaranvisning F1A-4 Målsättningar med kursen |
Low Drag profiler Vad är skillnaden? Vi reder ut begreppen |
Kursplan F1A-4 Sammankomster och innehåll |
|
Mall för utvärdering av kurs Vad blev bra? Vad kan bli bättre? |
||
Regler för tävlingen Inofficiella tävlingsregler för F1A |
Närvarokort studiecirkel RF SISU standardblankett |
|